Blogg listad på Bloggtoppen.se

onsdag 31 mars 2010

Beslutsångest

Läste en artikel i Damernas värld om stressen av att ha för många valmöjligheter som faktiskt var väldigt intressant.

Ta bara detta med att välja kaffe nu för tiden, det finns ett utbud som man för några år sedan knappast trodde var möjligt. Då var det kok- eller bryggkaffe och med eller utan mjölk som man hade att välja på. Nu är det en hel djungel. Det har de också tagit upp som exempel och jag citerar

"och i en värld där det kan krävas sex olika beslut för att köpa en kopp kaffe inser man lätt att velandet kan göra tillvaron extremt krånglig". Så sant som det är skrivet.

För att inte tala om detta med att välja fritidsysselsättning för de stackars barnen, de kan verkligen inte ha lätt. När jag var liten och ville idrotta fanns det basket och hockeybockey att välja på i det samhället jag bodde i. Idag är det väl förresten knappt någon som vet vad hockeybockey är för något. Nu valde jag båda sporterna fram till det att innebandyn började komma smygande. Idag är utbudet helt enormt och det kan jag tycka är jättekul samtidigt som det tar bort lite av det här med spontanidrottandet.

I Damernas värld fanns några tips på hur man lär sig att fatta snabbare beslut och jag skriver upp rubrikerna

* Begränsa dina val till max tre
* Skriv plus och minus lista
* Föreställ dig att du lever med ditt val
* Gör resersch inför viktiga beslut
* Singla slant
* Lär dig av en förebild
* Välj dina strider
* Ta timeout innan du väljer
* Tänk ut ditt värsta senario
* Lär av dina lyckade val

Sedan beror nog betänketiden på hur pass stort beslut man ska fatta, småsaker borde man kunna besluta rätt snabbt medan större saker kräver längre betänketid.

Ett I-landsproblem, detta med att bli stressad över att ha för många valmöjligheter. En skön värld vi lever i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar