Blogg listad på Bloggtoppen.se

tisdag 9 mars 2010

Lättpåverkad?


Har funderat lite på hur mode påverkar oss. Ingen kan undgå att märka vad som är modernt eller inte, för vissa tar det lite längre tid att ta in nya influenser medan andra sväljer det med hull och hår direkt. Kan väl lugnt erkänna att vissa saker tar lång tid för mig att ta in, men det är väl beroende på tycke och smak.


Något som jag kommer att ha svårt att tycka är snyggt igen är axelvaddar, de är ju på väg tillbaka som Ni säkert lagt märke till. Som så många gånger förr så kommer säkert även jag att efter en viss inkörsperiod stolt gå omkring med breddat axelparti. Det brukar vara så. Kommer så väl ihåg när det blev modernt igen med att ha stövelskaftet utanpå byxorna, då tyckte jag att det var fult och såg töntigt ut. Nu kan jag inte förstå hur jag kunde tycka det. man blir lite hjärntvättad, ju fler man ser som använder det man inte kunde ta in från början och ju mer tiden lider, ju närmare kommer man den punkten då själv tycker det är snyggt och börjar använda det.


Så även om man vill det eller inte har modet en stor påverkan på oss. Och visst skulle det vara roligt att vara en av dessa duktiga modeskapare som bestämmer hur modet ska se ut, vilken känsla att veta att det är jag som påverkat massorna att köpa och bära detta mode, en viss frisyr eller en viss sminkprodukt etc.


Tänk vilken industri detta är, vilka arbetstillfällen det skapar, samtidigt som det även skapar en viss negativ spiral också, med skeva skönhetsideal, dålig självkänsla, inte tro att man duger som man är och inte se det vackra i sig själv utan vilja se ut som någon annan.


Men visst skulle det vara tråkigt om inte Mode fanns!!

3 kommentarer:

  1. Vilket bra inlägg!
    Idag har jag varit på stan och köpt en skinnjacka som jag för ett par år sen sa att jag aldrig skulle köpa igen...!
    Cissi

    SvaraRadera
  2. Cissi: Javisst är det konstigt hur det är! Vilken färg var det

    SvaraRadera