Blogg listad på Bloggtoppen.se

torsdag 18 mars 2010

Mobiltelefon som preventivmedel




Det här med mobiltelefon och ständig tillgänglighet är som så mycket annat på gott och ont. Visst är det bra när man vill kontrollera att barnen kommit fram ordentligt eller ringa och säga att man är sen. Men jag kan inte låta bli att tro att människan pga att städigt finnas till hands för att svara på sms och telefonsamtal och numera även mail per mobilen får en inre stress av detta.


Tänk bara när man kommer på att man glömt mobilen hemma, ack och ve vilken panik som utbryter.


Jag tror att alla skulle må bra av att stänga av mobilen minst en dag i månaden och bara leva här och nu. Man klarade sig ju förr utan att ständigt vara tillgänglig. Och visst är det tråkigt när man sitter och fikar eller bara samtalar med någon och dennes telefon ringer mitt i, och den man pratar med är tvungen att svara i mobilen. Man känner sig en aning undanskuffad och inte lika intressant som den som ringer. Iaf kan jag känna så!


En kompis till mig berättade för mig om en incident som hände henne härom veckan. Hon och hennes sambo hade lagt sig för kvällen och hade det så där väldigt mysigt som man bara kan ha tillsammans med den man älskar. Då plötsligt piper hans mobil till för att meddela att det kommit ett sms. Och vad tror ni karluslingen gör? Jo, han sträcker sig i lätt panik efter mobilen för att kolla vem som skickat honom ett meddelande. Min kompis kände sig rätt billig och ledsen, plus att hon väldigt snabbt blev avtänd.


Så hädanefter kan mobiltillverkarna använda sig av följande slogan i sin reklam "Med denna mobiltelefon får Ni varken dotter eller son". Inte för jag tror att det kommer att sälja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar